Svar: Kalorieholdig kost - vægttab

4. februar 2018

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Åh, hvor er jeg ked af at høre, at I er indlagt, - jeg håber, at jeres lille pige snart får det bedre, og at I hurtigt kommer hjem igen... :(

Det er rigtig vigtigt, at du sikrer din datter mange små måltider dagen igennem. Det er okay at hun ikke spiser så meget af gangen, men netop derfor er det vigtigt, at hun tilbydes lidt og tit. Hun bør tilbydes 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften, og derudover 2-3 mellemmåltider - formiddag, eftermiddag og evt. godnatmåltid.

Hun har, som du skriver, behov for ekstra fedtstof, og det vil være rigtig godt, at du fortsat energiberiger hende mad, selvom hun nu er blevet et år. Du kan variere mellem brugen af smør og smørlignende produkter samt plantemargarine og planteolier som f.eks. majsolie, olivenolie, rapsolie eller vindruekerneolie.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du f.eks. giver hende avokado - det kan f.eks. moses og bruges som smørbart pålæg på brød, eller blot spises i stykker eller både. Du kan med fordel knuse nogle nødder - hun er for lille til at spise hele nødder, men hun må gerne få knuste nødder ned i sin grød. De er rige på fedtstoffer, protein og fibre og du kan f.eks. variere mellem mandler, hasselnødder, valnødder osv. Undgå peanuts og nødder som er ...

Annonce

... saltet...

Fisk flere gange om ugen - gerne til frokost, som smørbart fiskepålæg - det kan være sildepostej, makrelsalat, torskerogn, koldrøget laksesalat og lignende. Det kan også være fisk lavet i ovnen, kogt fisk eller fiskefilet eller fiskefrikadeller... Fisk indeholder rigtig gode fedtstoffer. Og hun må gerne få lidt remoulade, mayonnaise eller lignende på fisken.

Du må gerne bibeholde mme i hendes grød og mos lidt endnu, og så skal hun stille og roligt tilbydes lidt komælk - ikke mere end 100 ml, så længe hun ikke er ældre end hun er, men gradvist kan du begynde at tilbyde hende lidt mere - også nu, hvor det lyder som om, at du ikke længere ammer:) Normalt anbefales letmælk, men jeg vil anbefale dig, at du en gang imellem giver hende sødmælk og også vælger surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold, så hun på den måde også tilbydes ekstra fedtstoffer.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ost er også rigtig godt. Det er en vigtig kilde til kalk, men kan også være med til at sikre hende lidt ekstra fedt. Det kan være smøreost eller en federe skiveost, eller ost kan bruges revet eller drysset på den varme mad.

Og sovs er, som du selv er inde på, også en rigtig god idé :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig god bedring med hende, håber at appetitten snart vender tilbage igen...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor